היסטוריה של גבעתיים

גבעתיים היא עיר במרכז הארץ, שנמצאת בין רמת גן לתל אביב. על אף התדמית הסוערת שיש לערים במרכז הארץ, גבעתיים נחשבה מאז ומעולם למקום נעים ופסטורלי. מקור שמה של העיר הוא בגבעות השונות השוכנות בתוכה ולמעשה מרכיבות יחד את העיר. העיר נחשבת מקום מגורים איכותי, והתושבים בה נהנים מאיכות חיים טובה. לפניכם סקירה על ההיסטוריה שלה.

 

גבעתיים – ההתחלה

תחילתה של העיר גבעתיים היא בשכונת פועלים שהוקמה לאחר הכיבוש הבריטי בזמן מלחמת העולם הראשונה. כמובן, העיר לא התחילה בתור עיר גדולה אלא בתור שכונה קטנה וקהילתית, שבה העזרה ההדדית והחסד היו עקרונות מרכזיים. במהלך השנים נוספו לשכונה הראשונה עוד ועוד שכונות, כאשר כל אחת מהשכונות הייתה נקראת על שם הגבעה שבה היא שכנה.

 

גבעתיים כעיר

העיר הוקמה בתחילה בתור מועצה מקומית על ידי רשויות המנדט הבריטי בשנת 1942. הבריטים למעשה הכריזו על אספה שתנהל את הרשות המקומית, וכך גבעתיים קיבלה עצמאות מוניציפלית, לפחות ברמה חלקית. ככל שנקפו השנים עוד ועוד שכונות סופחו אל המועצה עד שבשנת 1959 סוף סוף הגיע ההכרזה המיוחלת שבה גבעתיים קיבלה מעמד רשמי של עיר בישראל.

 

גבעתיים, תל אביב ורמת גן

במהלך השנים עלו לא מעט יוזמות לאחד את הערים גבעתיים יחד עם רמת גן ותל אביב ולהפוך אותן לרשות מקומית אחת. ההתנגדות הגיע בדרך כלל מצידם של ראשי העיר גבעתיים, שהיו מעוניינים לשמור על צביונה הייחודי של העיר, ולא לתת לתל אביב הגדולה להעלים את הייחודיות הזו. כיום מעמדה של העיר חזק ויציב ונחשב עצמאי מאי פעם.  

 

הקמת אזור התעשייה

אחת מנקודות הציון החשובות ביותר בהיסטוריה של העיר גבעתיים היא ללא ספק הקמת אזור התעשייה 'כורזין' בעיר. האזור מהווה אחד ממרכזי התעשייה החשובים באזור המרכז, ויש לו מקום של כבוד בכל הקשור להתפתחות של העיר. בנוסף לאזור התעשייה, בסוף שנות השישים הוקם בעיר מצפה כוכבים שנחשב לייחודי מסוגו בשל מיקומו במרכזה של עיר.

 

גבעתיים כיום

יחד עם הניסיון לשמר את הצביון הישן של העיר, בגבעתיים ישנם לא מעט חידושים מרעננים שכדאי מאוד להכיר. בנושא של איכות הסביבה העיר נחשבת אחת הערים המובילות בישראל, ובמדדים רבים היא זוכה לציון לשבח בכל מה שקשור למחזור. אוכלוסיית העיר גדלה בצורה ניכרת עם השנים וכיום גבעתיים מונה כשישים אלף תושבים, כאשר הגידול בעיר קורה כל הזמן.

העובדה שענף ההייטק הפך להיות הקטר של המשק הישראלי לא פסחה גם על העיר גבעתיים וכיום בפאתי העיר הולך ונבנה פארק הייטק משמעותי שאמור להוות מוקד משיכה לחברות המובילות בתחום. הניסיון הוא לשלב את פארק ההייטק בעיר בלי לפגוע בנוף המיוחד שלה, מתוך רצון כמובן לפתוח לתושבים אפשרויות תעסוקה מובילות בסביבה שקרובה לבית.

 

מוסדות החינוך בעיר ותנועות הנוער

מאז ימיה הראשונים, אחד הדברים החשובים ביותר בעיר היה כמובן נושא החינוך. הפועלים שהקימו את העיר היו מעוניינים להעניק לילדים שלהם חינוך איכותי, מה שהוביל לכך שעד היום יש בגבעתיים לא מעטי מוסדות חינוך. בתי החינוך בעיר כוללים מספר תיכונים, ובניהם תיכון תלמה ילין שנחשב אחד מהתיכונים המובילים בארץ בכל הקשור לשילוב אומנות במהלך לימודי התיכון.

בנוסף יש בעיר בתי ספר יסודיים רבים, כך שאם חינוך הוא מה שחשוב לכם, לגבעתיים יש הרבה מאוד מה להציע לכם. העיר זוכה לככב בראש המצעדים של הערים בעלות הזכאות לבגרות, מה שמציב אותה כאחת הערים האיכותיות בארץ גם בהקשר הזה.

מלבד בתי הספר, העיר גם מציע לתושביה מבחר עשיר של תנועות נוער, כאשר קיימות בעיר לא פחות מחמש תנועות נוער שנות, לרבות תנועת הנוער הדתית בני עקיבא, כך שכל אחד יוכל למצוא את מה שמתאים לו.

 

תרבות ופנאי

מלבד מוסדות החינוך הרבים בעיר שמטבע הדברים מיועדים עבור האוכלוסייה הצעירה, העיר גם מציעה לתושבים המבוגרים שלה מקומות בילוי רבים. בגבעתיים קיימות כיום ארבע ספריות עירוניות, ויש בה תיאטרון פעיל שמארח הופעות של מיטב אומני ישראל. בעיר ישנה גם את בריכת רמב"ם, בריכה פעילה שמאפשרת לתושבים לשחות בצורה נעימה.

בעיר ישנו קניון מרכזי, קניון גבעתיים שנחשב לקניון גדול במיוחד ומשרת הרבה מאוד אנשים שמגיעים אליו גם מחוץ לעיר. בהקשר הקולינרי יש לגבעתיים הרבה מאוד מה להציע לכם, ובעיר קיים מבחר אדיר של מסעדות מכל המינים והסוגים. חלק גדול מאותן מסעדות ממוקם ברחוב כצלנסון, כך שאתם יכולים להנות מאופציות רבות במקום אחד.

גם זיכרון השואה תופס מקום של כבוד בעיר, והיכל ווהלין מהווה שלוחה של יד ושם בעיר ומתקיימות בו פעילויות הסברה רבות בכל מה שקשור לשואה. מבנים רבים בעיר זוכים לשימור מתוך ניסיון לשמור גם בעידן המודרני על המורשת של מייסדי העיר. במהלך שיטוט קצר בעיר גבעתיים תוכלו להיתקל בלא מעט בתים עם היסטוריה מרתקת מאחוריהם.

 

לסיכום

גבעתיים היא עיר נעימה עם היסטוריה עשירה. החל בימי המנדט הבריטי, דרך קום המדינה, עברה גבעתיים דרך משמעותית משכונה קטנה עד למעמד של עיר ואם בישראל. כיום העיר נחשבת למקום מגורים מבוקש מאוד, כאשר הצפיפות הרבה שיש בה יכולה להעיד על כך. בעיר ישנם מוסדות חינוך מגוונים ואתרים רבים, אז אם אתם מחפשים מקום ייחודי וקרוב למרכז, גבעתיים היא מקום כזה.

 

You may also like...

דילוג לתוכן